23948sdkhjf

Ny analyse afdækker danske virksomheders forhold til Amazon

De store globale online markedspladser som Amazon og e-Bay giver nye muligheder til danske virksomheder.

En ny analyse fra DI Handel har netop afdækket danske virksomheders erfaringer og holdninger til salg via globlae online markedspladser (GOMP), fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Mange virksomheder udnytter allerede i dag muligheden for at sælge deres varer via for eksempel Amazon, e-Bay eller Alibaba, og for hver måned kommer flere virksomheder til.

Ved at sælge via en global online markedsplads kan virksomheder koble sig på markedspladsens veludviklede infrastruktur (kundestrøm, logistik, IT, etc.) i stedet for selv at skulle skabe og markedsføre alt fra bunden.

For virksomhederne indebærer salg via en global online markedsplads flere potentielle fordele, for eksempel kan udgifterne til etablering af nye eksportmarkeder reduceres i forhold til, hvis de skulle etableres via selvstændige web-shops.

Derudover er der også lettere tilgang til nye kundegrupper, da markedspladser typisk har høj kundestrøm og dermed høje omsætningshastigheder.

I en lille økonomi som den danske kan der derfor være tale om store eksportgevinster ved at udnytte globale online markedspladser, som springbræt til den store verden.

Nøgleresultater
Analysen er udarbejdet af analyseinstituttet Wilke efter input fra CBS og DI Handel og baserer sig på en række kvalitative interview med virksomheder og eksperter, der efterfølgende danner rammen for en omfattende spørgeskemaundersøgelse med mere end 800 virksomheder:

  • Høj kendskabsgrad af GOMP på 74%

  • Kun 10% af virksomheder har salgserfaringer med salg via GOMP

  • 51% har ikke taget stilling til hvorvidt GOMP er en mulighed eller en trussel

  • 37% af virksomheder, der sælger via GOMP, driver ikke egen webshop (e-handel)

  • Kun 24% af virksomhederne, der sælger via GOMP, bruger Amazon!

  • 58% af GOMP omsætningen til andre virksomheder (B2B)

  • 31% af de virksomhederne, der sælger via GOMP, har øget deres e-eksport omsætning og 28% har øget deres indtjening.

  • 80% af virksomhederne, der sælger via GOMP, sælger til flere geografiske markeder

Læs mere hos DI Handel

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094